SCENARIO ANALYSIS no. 19 “HIDDEN COSTS” MERUGIKAN BISNES ANDA

Dapat diperhatikan yang usahawan IKS kebanyakannya tidak mengambil endah tentang aliran tunai yang keluar dari kitaran bisness mereka, tanpa dimasukkan ke dalam akaun bank bisnes terlebih dahulu.

Apabila aliran tunai bisnes digunakan atas tujuan peribadi oleh pemilik bisnes maka pemahaman tentang bisnes boleh dipersoalkan. Tahukah anda yang bisnes adalah bebas (“independent”) daripada pemilik? Bisnes mempunyai hayatnya yang tersendiri berasingan dari orang perseorangan. Jika anda tidak memperakui hakikat ini maka anda akan terperangkap dalam jerat “hidden costs” atau kos tersembunyi yang merugikan bisnes.

Kos tersembunyi terjadi bilamana aliran tunai yang sepatutnya masuk kedalam akaun bank bisnes di rampas (“hijack”) oleh pihak yang berkepentingan dan disalurkan untuk hal-hal lain. Misalnya, bayaran dari jualan yang diterima dari pelanggan digunakan oleh pemilik untuk kegunaan peribadi atau bayaran yang tiada kena mengena dengan bisnes yang sediada. Ianya dapat digambarkan seperti berikut:

hidden-costs

Kos tersembunyi secara dasarnya adalah kos atau perbelanjaan, kerana aliran tunai keluar dari bisnes. Tetapi pada kebiasaannya ia tidak direkodkan. Tidak seperti pembayaran kepada pembekal yang ternyata catitan sebagai kos atau perbelanjaan bisnes, kos tersembunyi adalah tersembunyi (“hidden”)! Akibatnya kos ini tidak tersenarai dalam kos bisnes. Penyata untung/rugi bisnes pastinya tidak akan menunjukkan prestasi yang sebenar.

Ketirisan dari kos tersembunyi ini amat kritikal seandainya bisnes dijalankan secara tunai. Jika fenomena kos tersembunyi ini berlarutan, lambat laun baki dana di akaun bank bisnes akan berkurangan ketahap yang mungkin menyulitkan pembayaran dibuat untuk belian dari pembekal. Survival bisnes akan terancam dan bisnes mungkin ditutup! Dan ini merugikan bisnes anda. Dari pengalaman saya, pernah satu ketika dulu sebuah station minyak terpaksa di tutup sebab kehabisan minyak dan stok minyak baru tak dapat dipesan kerana pemilik station tidak mempunyai dana yang mencukupi. Ini adalah gara-gara dan akibat dari “hidden costs”.

Dari segi lain pula, operasi bisnes akan tergendala dan tidak komprehensif kerana adanya kos atau perbelanjaan bisnes yang tidak direkodkan. Unsur-unsur penipuan dan integriti kakitangan mungkin dipersoalkan, lebih-lebih lagi bila bisnes menghadapi masalah tunai yang “hilang”. Contohnya, bisnes mungkin meraikan tahap jualan yang tinggi dan memberangsangkan, tapi bisnes tidak menunjukkan aliran tunai dan baki dana yang setimpal dengan keuntungan.

Lebih malang sekiranya orang yang berkepentingan dalam bisnes tidak langsung merekod transaksi jualan untuk “memudahkan” ketirisan ini. Atau tanpa disedari, bisnes memang tiada sistem yang dapat digunakan bagi memantau perjalanan bisnes.

Penyelesaian untuk mengatasi isu “hidden costs” adalah mudah jika usahawan/pemilik inginkan aliran tunai dari bisnes. Pemilik hanya perlu mengambil elaun atau gaji dari bisnes sebagai Pengurus atau Pengarah bisnes. Ini akan direkodkan seperti demikian. Dengan elaun atau gaji ini, pemilik bolehlah gunakan dana tersebut untuk kos atau perbelanjaan peribadi.

hc-correction

Panduan untuk usahawan IKS adalah isu “hidden costs” adalah seperti berikut:

  1. Sedarilah yang bisnes adalah independent dan berasingan dari pemilik.
  2. Bisnes perlu sistem untuk memantau ketirisan (“leakage”)
  3. Bisnes perlu ada akaun bank jika inginkan perkembangan yang sihat

 

Jangan lupa pihak kami akan mengadakan seminar “Tingkatkan pengurusan kewangan dan perakaunan” khas untuk Usahawan IKS pada 16 March 2017 ini bertempat di Bangi Gateway. Dijemput usahawan IKS untuk hadir dan menambahkan ilmu untuk memantapkan bisnes anda. Rujuk di website kami untuk keterangan lanjut dan pendaftaran secara online.

GNZ.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s